עבירות הובלת מטען חורג ומשקל יתר

שיתוף:

הובלת מטען חורג? | עלית במשקל? | חייך, אכלת אותה.

הובלת מטען משפיעה באופן ישיר על התנהגות הרכב, הן בעת נסיעה רגילה, הן בעת בלימה והן בעת סטיה. תאונות רבות נגרמו עקב הובלת מטען החורג מהמידות הקבועות בחוק והעולה על המשקל הכולל המותר של הרכב המוביל ולכן משטרת ישראל שמה לעצמה כמטרה דגש על אכיפת עבירות מסכנות חיים אלה ובימים אלו אימצה שיטות אכיפה שונות ומגוונות על מנת למגר את תופעת עבירות המטען החורג ומשקל היתר . משטרת התנועה הקימה יחידה ייעודית לאכיפת כלל העבירות המבוצעות ברכבים כבדים (יחידת “רכב כבד”). אם החלטתם להוביל מטען החורג מחלקו האחורי או הקדמי של רכבכם, אז זכרו את הכלל הבא:

כל רכב פרטי רשאי להוביל “מטען אורך” החורג עד מטר 1 מחלקו הקדמי או האחורי, כל עוד המטען מהווה יחידת אורך אחת בלבד ומסומן במשולש בקצהו החורג. אם החלטתם להוביל “מטען אורך” החורג ביותר מ – מטר 1, התנאים המצטברים לכך הם:

  1. הרכב המוביל הינו רכב מסחרי.
  2. המטען מהווה יחידת אורך אחת בלבד.
  3. חריגת האורך לא תעלה מעל לשליש משטח ההטענה של הרכב.
  4. האורך הכללי של הרכב עם מטענו לא יעלה על 20 מטרים.
  5. מותקן משולש אזהרה בקצה המטען.

חריגת “מטען רוחב”:

רוחבו של רכב נמדד בין שתי נקודות קיצוניות של הרכב למעט מראות התשקיף. על פי תקנה 85(א) לתקנות התעבורה ככלל, אסורה חריגת “מטען רוחב” ברכב נוסעים פרטי (לדוגמא: רן יכול להוביל מזרן ברכבו הפרטי אך ורק לאורך הרכב בתנאי שאין חריגה של יותר ממטר אחד מחלקו הקדמי/ אחורי של הרכב). חריגת “מטען רוחב” מותרת בתנאים הבאים :

  1. רכב שמשקלו הכולל המותר הוא 15 טון ומעלה.
  2. המטען מהווה יחידת רוחב אחת בלבד.
  3. החריגה המותרת היא עד 45 ס”מ מכל דופן ולא יותר מ – 3.4 מטרים של כלל רוחב המטען.
  4. חריגה של יותר מ – 3.4 מטרים, מצריכה היתר מקצין משטרה.
  5. סימון החלק הקדמי והאחורי של הרכב בשילוט “זהירות מטען רחב”.
  6. בשעות חשיכה תופעל תאורה היקפית ברכב.

חריגת “מטען גובה”:

חריגת מטען גובה נמדדת מהמרחק מפני האדמה ועד הנקודה הגבוהה ביותר של הרכב ומטענו. הסכנה בהובלת מטען החורג מגובה הרכב היא פגיעה בתשתיות הממוקמות בגובה, לדוגמא : גשרים, שלטים, תמרורים, רמזורים, עצים, כבלי חשמל, תקשורת וכו’, לכן המחוקק הגביל את חריגת מטען הגובה המותרת להובלה ברכב על פי משקלו הכולל המותר של הרכב המוביל.

משקל כולל מותר של הרכב / החריגה המותרת

 

“משקל יתר”:

כפי שמשטרת ישראל אוכפת את עבירות חריגת המטען, כך גם מתבצעת אכיפה נגד נהגים המובילים מטען במשקל יתר. הסכנה בהובלת מטען במשקל יתר היא זהה לסכנה שבהובלת מטען חורג. חשוב לציין כי נוכח מדיניות משטרת ישראל, בחריגת משקל יתר של עד 5% לא יירשם דו”ח לנהג, אלא רק בחריגה העולה על סף זה. קיימות 4 דרגות אכיפה לחריגה במשקל יתר והן:

  1. המשקל הכולל של הרכב הוא עד 10% מעל המשקל הכולל המותר – קנס 500 ₪ + 6 נקודות.
  2. משקל כולל של הרכב עולה על 10% ועד 14.9% מעל המשקל הכולל המותר – קנס 1000 ₪ + 6 נקודות.
  3. משקל כולל של הרכב מ – 15% ועד 24.9% מעל המשקל הכולל המותר – הזמנה לדין + 8 נקודות, כשחריגה זו עלולה להוביל להשבתה מנהלית של הרכב למשך 30 ימים. (ההשבתה היא רק לרכב מסחרי).
  4. משקל כולל של הרכב עולה ב- 25% מעל המשקל הכולל המותר – הזמנה לדין + 10 נקודות, כשחריגה זו עלולה להוביל לפסילה של רישיון הנהיגה ואף להשבתה מנהלית של הרכב למשך 30 ימים. (השבתה היא רק לרכב מסחרי).

לדוגמא: משה, העובד במפעלי ים המלח נהג במשאית מסוג פול טריילר שמשקלה הכולל המותר על פי רישיון הרכב הוא 32 טון. פועלי הרמפה העמיסו על המשאית אשלגן. משה נהג לאילת במטרה לשפוך בנמל את האשלגן לייצוא כאשר ניידת תנועה שאכפה עבירות כנגד רכבים כבד כרזה למשה לעמוד בצד.

השוטרים שמעון ורן ביקשו ממשה את תעודת השקילה בה מצוין כי המשקל הברוטו של המשאית כולל האשלגן הוא 82 טון! מחישוב מהיר שערך רן עלה כי חריגת המשקל היא קיצונית והגיעה לסך של 156%. השוטרים ההמומים הורו למשה להתלוות אליהם לשקילה בעמדת משקל ייעודית של משרד התחבורה.

בשקילה התברר לתדהמתם הרבה כי חריגת המשקל אכן הייתה מדויקת לחישוב שעשו על פי תעודת השקילה. נוכח החריגה הרבה עוכב משה לחקירה אצל בוחני התנועה שבסיומה קצין המשטרה פסל את רישיון הנהיגה שלו ל-30 ימים. השוטר רן השבית את המשאית למשך 30 ימים.

לשוטר שאינו קצין יש סמכות להשבית רכב רק בעבירות של משקל יתר, ולכן רן לא היסס פעמיים והשבית את המשאית ל-30 ימים שבהם תאוחסן במגרש אחסנה משטרתי.

הקצין שלח את משה למעצר בית מלא בן 5 ימים והורה לו להתייצב בבית המשפט לדיון מהיר בעניינו שבו תוגש בקשה לפסילת רישיון עד תום ההליכים במקביל לכתב אישום חמור.

עבירות המטען הן עבירות חמורות העלולות לגרום לתאונות דרכים, לכן חשוב לזכור את חשיבות ההקפדה על הובלת מטען כחוק וקיבוע המטען לגוף הרכב בצורה שלא ייפול תוך כדי הנסיעה.

סעו בזהירות.

לכל שאלה או בקשה השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

עוד פרקים

3 קטעי וידאו