שפיטות בהעדר והארכת מועד להישפט

שיתוף:

איך מקבלים כתב אישום? איך מקבלים תאריך לבית משפט? עד מתי ניתן לשלם את הקנס?
אלו שאלות לגיטימיות שנשאלות פעמים רבות וכדאי לדעת את התשובות עליהן. מעבר לשאלות הללו, יש לדעת את התשובות עליהן. מעבר לשאלות הללו, יש שאלות חשובות יותר והן מה עושים כשלא קיבלתי כתב אישום? מה עושים אם עבר התאריך של המשפט ואם עבר הזמן לשלם את הקנס?

ככתוב…

כתב האישום – מרבית כתבי האישום בתעבורה בן הדו”ח שנהג מקבל ביד מהשוטר שעצר אותו. אם מדובר בדו”ח מסוג ברירת משפט (קנס), על גבי הדו”ח יירשם גובה הקנס והמועד האחרון לתשלום או להגשת הבקשה להישפט. אם מדובר בעבירה חמורה יותר, אז הרי שהדו”ח שהשוטר נותן לכם הוא בעצם כתב האישום ועליו גם מופיע מועד הדיון ובית המשפט שבו עליכם להתייצב בפניו במועד הדיון. כאשר מדובר בעבירה חמורה יותר, הנהג נחקר לרוב בתחנת המשטרה וחומר הראיות מועבר ללשכת תביעות התעבורה, שם, תובע המוסמך שהוא גם עורך דין מחליט האם יש מקום להגשת כתב אישום ואם כן הוא מכין אותו ומגיש אותו לבית המשפט.

במצב כזה, הנהג יקבל לביתו (לכתובת הרשומה במשרד הפנים) את כתב האישום יחד עם ההזמנה לדין הכוללת את תאריך המשפט באמצעות דואר רשום.

חשוב שתדעו! כי גם אם לא אספתם את הדואר הרשום, מבחינה חוקית בית המשפט מתייחס לזה כאילו המדינה הודיעה לכם על תאריך הדיון כנדרש ובית המשפט רשאי לשפוט אתכם בהיעדרכם.

ברוב המקרים בהם נהגים נשפטים שלא בפניהם, הענישה חמורה יותר מאשר אם היו מתייצבים לדיון.

שפוט של בית המשפט

העבירות חמורות בהן המדינה דורשת מבית המשפט להטיל על הנהג עונש של מאסר, בית המשפט לא ישפוט את הנהג בהעדרו אלא יוציא כנגדו צו הבאה – המשמעות היא ששוטר יכול לבוא אל ביתכם או לגשת אליכם במקום העבודה או אפילו ברחוב, לעצור אתכם ולהביא אתכם לבית המשפט כדי ששופט יודיע לכם על התיק שלכם ועל תאריך הדיון הבא. בדרך כלל בית המשפט ישחרר את הנהג ממעצר תמורת הפקדת כמה אלפי שקלים במזומן כפקדון בקופת הבית המשפט. במקרים נדירים, בית המשפט רשאי אף לעצור את הנהג עד לתאריך של המשפט. טענה של “לא קיבלתי בדואר” או “לא ידעתי על תאריך המשפט” לא תתקבל ברוב המקרים בבית המשפט. הטענה עשויה להתקבל רק אם הנהג הוכיח כי ההזמנה לדיון נשלחה שלא בהתאם לדרישות החוק או שיש בעיה בקבלת דואר במקום מגוריו.

הכתובת לא היתה על הקיר

נהגים רבים לא מקבלים את הדואר שלם מאחר והם לא עדכנו את הכתובת שלהם במשרד הפנים. חשוב לדעת כי ההזמנה לדיון נשלחת לפי הכתובת של משרד הפנים ותירוץ של “לא הספקתי לעדכן” לא תופס! זוהי אחריותכם הבלעדית לעדכן את הכתובת במשרד הפנים.

מה עושים אם נשפטתי שלא בפניי?

המצב עדיין לא אבוד! על פי החוק, אתם יכולים להגיש בקשה לביטול פסק דין לבית המשפט אשר שפט אתכם בהיעדרכם. בקשה זו ניתן להגיש תוך 30 ימים מיום בו קיבלתם הודעה על פסק הדין, כך שחשוב מאוד לפעול מהר.

לצורך הגשת הבקשה מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום התעבורה, כי זו לא בקשה פשוטה, והסיכויים שהבקשה תתקבל על ידי בית המשפט הם נמוכים ממילא, כך שרצוי לעשות זאת בצורה הכי טובה שרק אפשר.

זמנך עבר – קיבלתם דו”ח וחלף המועד לתשלום, מה עושים?

כשהמועד לתשלום הקנס עבר ולא שילמתם, הדו”ח עובר לטיפול המרכז לגביית קנסות ואוטומטית מתחיל לצבור תוספות ופיגורים.

במצב כזה, יש מקרים בהם אם רשאים לפנות לבית המשפט המוסמך, בבקשה לאפשר לכם להישפט על הדו”ח האמור למרות שעבר הזמן. גם כאן יש לפעול מהר ולא לחכות שנים עם הדו”ח מכיוון שככל שעובר הזמן, הסיכוי שלכם לקבל אפשרות להישפט מבית המשפט הוא קטן.

מאחר ומדובר בבקשה לא פשוטה ואין הבטחה כי בית המשפט יקבל את בקשתכם, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום לצורך הגשת הבקשה.

לכל שאלה או בקשה השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

עוד פרקים

3 קטעי וידאו