דף הבית » משרד הרישוי: שיטת הניקוד
הרשעה בגין עבירה המצוינת בתוספת השישית לתקנות התעבורה מחייבת, בנוסף לכל עונש אחר, ברישום שיטת הניקוד לחובת הנהג במשרד הרישוי [תקנה 544]. בהקשר זה ראוי לציין כי תשלום קנס מסוג ברירת משפט – כמוהו כהרשעה.
בגין צבירה של 36 נקודות ומעלה רשיונו של הנהג יפסל לתקופה של 3 חודשים. בנוסף, יהיה עליו לעמוד בבחינת תאוריה לשם חידוש הרשיון [תקנה 549(ג)].
רישום שיטת הניקוד תקף לשנתיים, כך שבדרך כלל הנקודות ימחקו בתום תקופה זו [תקנה 547(ב)]. אולם, אם במהלך השנתיים הנהג צבר 22 נקודות ומעלה תוארך תקופת הצבירה ל- 4 שנים [תקנה 547(ג)].
צבירה של 12-22 נקודות מחייבת בקורס נהיגה מונעת והנקודות לא ימחקו עד שהנהג יעמוד בהצלחה בקורס [תקנה 547(ד)]. אם באותה תקופת צבירה ירשמו לנהג נקודות נוספות, כך שיצברו לחובתו 24-34 נקודות, הוא ידרש לעבור קורס נוסף [תקנה 549(ב)].
עבור נהג אשר רשיונו הוחזר לו לאחר ריצוי פסילה מטעם משרד הרישוי – תקופת הצבירה תעמוד על 6 שנים מיום חידוש הרישיון. אם במהלכן הוא יצבור שוב 36 נקודות או יותר, רשיונו יפסל לתקופה של 9 חודשים. בנוסף, חידוש הרישיון יותנה בבדיקה במכון הרפואי ובקיומו של מבחן מעשי ועיוני (טסט ותיאוריה).
כאמור, אלו הן העבירות המנויות בתוספת השישית לתקנות.
כאמור, תשלום דו”ח כמוהו כהרשעה בדין. על כן מומלץ לבחון מבעוד מועד דרכים לביטולו של הדו”ח או להמרתו באזהרה לשם המנעות מצבירת נקודות.
נהג אשר כבר צבר 36 נקודות או יותר בתוך תקופת הצבירה יקבל הודעה בדבר פסילת רשיונו. בתוך 30 יום מהמצאת ההודעה הנהג רשאי לפנות בכתב לרשות הרישוי ולבקש שימוע בעניינו. במקרה כזה מועד תחילת ריצוי הפסילה ידחה ב- 45 ימים, במהלכם הנהג יזומן לשימוע. בשימוע ינתן משקל למידת מסוכנותו של הנהג ולנסיבותיו האישיות.
ערעור על החלטת משרד הרישוי ניתן להגיש לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים.
אין עוררין לגבי סמכות משרד הרישוי לשלול את רישיון הנהיגה בהתאם לשיטת הניקוד הנהוגה, באשר סמכות זו מוקנית בחקיקה ראשית, ומפורטת בתקנות התעבורה. אולם, בפקודת התעבורה מצוי סעיף נוסף, עלום למדי, המסמיך את פקידי רשות הרישוי להטיל פסילת רשיון נהיגה, שלא בנתיב המוכר המותווה בפירוט בחוק. כך קובע סעיף 56 לפקודת התעבורה:
הייתה רשות הרישוי משוכנעת, על פי ראיות שהובאו לפניה, כי בדרך נהיגתו של בעל רישיון נהיגה יש משום סכנה לעוברי דרך, או שבעל רשיון הנהיגה הוא פרוע או מופרע, רשאית היא, בהחלטה מנומקת ולאחר שניתנה לו הזדמנות להביא טענותיו לפניה לפסלו מהחזיק ברישיון נהיגה.
סעיף חוק זה הפך לרלוונטי כאשר לפני כחודש הורה שר התחבורה היוצא לפסול מכוחו רישיונם של נהגים שהוגדרו כמסוכנים.
לא נכביר במילים על הניסוח הבעייתי ביחס לתכונותיו של בעל הרישיון, ה”פרוע” או ה”מופרע”, ונסתפק בהנחה כי ההסבר לכך נעוץ בעובדה שהסעיף לא תוקן מאז חקיקת פקודת התעבורה בשנת 1961. אומנם לא ניתן להתעלם מכך שעל פי לשון החוק העובדה ש”בעל רישיון הנהיגה הוא פרוע או מופרע” היא עילה לשלילת רישיונו, אך נראה כי רישיונו של נהג שאינו כשיר לא ישלל מכוח סעיף זה. לשם כך קיים המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.
העילה העיקרית לשלילת רישיון מכוח הסעיף המדובר היא כי “בדרך נהיגתו של בעל רשיון נהיגה יש משום סכנה לעוברי דרך”. כך, לפקידי רשות הרישוי מוענקת סמכות נרחבת להכריע בשאלת המסוכנות הנשקפת מן הנהג. כל זאת, ללא קרטריונים מנחים בחקיקה. לשם הבנת הקושי הטמון בכך, יש להבין כי ההחלטה בשאלת המסוכנות הנובעת מהאדם העומד בפני רשות שיפוטית או מנהלית היא מרכזית, ולא פעם מכריעה את הכף בהליכים שונים. סוגיית המסוכנות נדונה רבות בפסיקה ובהחלטות מנהליות, ועדיין נותרה מעורפלת ושנויה במחלוקת במידת מה. על כך יש להוסיף את הקושי המובנה בעצם טבעה של שאלת המסוכנות, באשר לא ניתן לקבוע בה מסמרות ויש לבחון אותה בכל מקרה לגופו. יחד עם זאת, על אף הבדיקה הפרטנית, נחוצים קווים מנחים שיסייעו בהכרעה. העדרם מעצים את הקושי שבהטלת הפסילה בדרך זו.
אור לכך, כיצד זה דווקא פקידי רשות הרישוי ידעו להכריע נכונה בסוגיית המסוכנות?. זהו לב הבעייתיות שבהנחיה המורה להטיל פסילה מכוח הסעיף המדובר. החוק קובע כי רשות הרישוי, באמצעות פקידיה, תשתכנע על פי ראיות שיובאו בפניה. על פניו, הדבר נשמע סביר. אולם, הלכה למעשה, מדובר אך בראיה אחת ויחידה והיא גליון ההרשעות של הנהג.
הנהג רשאי להביא ראיות מטעמו, ולשכנע את פקידי רשות הרישוי כי לא נשקפת סכנה מהמשך נהיגתו. לכאורה, יש בכך איזון מסויים.
אולם, קריאה בין השורות מלמדת כי בניסוח האגבי והמעורפל של סעיף חוק, ולמעלה מכך- באופן יישומו, יש אמירה ברורה באשר לנטלי ההוכחה המוטלים על הצדדים. רשות הרישוי תסתפק בהבאת פירוט ההרשעות הקודמות של הנהג, ואילו זה האחרון ידרש להביא ראיות משמעותיות ולסתור את חזקת המסוכנות שקמה נגדו.
זכות השימוע וודאי שאינה יחודית להליך זה, והיא קמה כל מקום בו גוף מנהלי עשוי להגיע להחלטה אשר תפגע באדם הניצב בפניה. לא די בה בכדי לנטרל את הבעייתיות הייחודית למצב בו משרד הרישוי פוסל רשיונו של נהג.
נקודה חשובה נוספת היא כי בעוד שביחס לשלילת רישיון נהיגה בשל צבירת נקודות במשרד הרישוי קיימת בחוק אמירה מפורשת על פיה היא תוטל בנוסף לכל עונש אחר שיוטל על ידי בית המשפט, לא כן ביחס לשלילת הרישיון על ידי משרד הרישוי בעילה של מסוכנות.
במצב הדברים האמור, לא ניתן לאפשר מצב בו רשיונם של נהגים נשלל על ידי פקידי משרד הרישוי מכוח סעיף זה. מן הראוי כי הסמכות היחידה להטלת פסילת רישיון נהיגה על ידי מרד הרישוי תיוותר כשהייתה, בהתאם לשיטת הניקוד הקבועה בפירוט בחוק. לא ניתן להעניק לפקידי משרד הרישוי סמכות כה נרחבת באשר לפרשנות החוק ויישומו על נהגים מסוכנים או “מופרעים”, כלשון החוק. אומנם, ניתן להעמיד את החלטות משרד הרישוי בפני ביקורת שיפוטית, אולם מלכתחילה מדובר כאן בפגיעה שאינה סבירה כאשר היא מוטלת על ידי גוף מנהלי שלא הותוו לו שיקולים מפורטים בחוק.
הנחיות משרד הרישוי להשבת רשיון
בסיום ריצוי פסילת רישיון שהוטלה על נהג על ידי בית המשפט בעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול או נהיגה בשכרות, עליו לפנות למשרד הרישוי, מצוייד בהחלטת בית המפשט לגבי הפסילה והאישור המקורי על הפקדת הרשיון במזכירות בית המשפט.
הנחיות משרד הרישוי לטיפול בנהגים שהורשעו בנהיגה תחת השפעת אלכוהול או בנהיגה בשכרות כדלהלן:
משרדנו בחדרה
רחוב הלל יפה 11
טלפון: 073-3753331
פקס: 077-2088000
משרדנו בחיפה
שד’ בן גוריון 21
בית הקשתות, קומה ג’ , המושבה הגרמנית
טלפון: 073-3753331
פקס: 077-2088000
פקס נוסף: 04-8537666
משרדנו באילת
יותם 1
טלפון: 073-3753331
פקס: 077-2088000
משרדנו בתל אביב
רחוב שוקן 26
קומה 3, מול בית המשפט לתעבורה
טלפון: 073-3753331
פקס: 077-2088000
פקס נוסף: 03-5408784
קידום אתרים – גליל אונליין