כלי הרכב בכבישי הארץ- תקינים תמיד

שיתוף:

על פי נתוני המשטרה בשנים 2007-2008 אירעו בארץ למעלה מ- 160,000 תאונות דרכים, בדרגות חומרה שונות. באף אחת מהן לא נערכה חקירה משמעותית לגילוי ליקויים טכניים שיתכן וגרמו לה. הדבר תמוה במיוחד אור לנתון אחר מציג משרד התחבורה עצמו: רק בבדיקות אקראיות שנערכו על ידי ניידות הבטיחות לכלי הרכב בכבישי הארץ, נמצא כי ב- 15% מהמכוניות קיים ליקוי טכני הדורש תיקון.

לא יתכן, כי מקומם של הרכבים שאינם תקינים, אלה שנבחנו על ידי ניידות הבטיחות של המשטרה כמו גם אלה שלא, נפקד מרשימת כלי הרכב שהיו מעורבים בתאונות דרכים בשנתיים האחרונות. מומחי תעבורה ובטיחות בדרכים קובעים חד משמעית כי הנתון המתייחס לאי תקינות טכנית של רכבים- לא מן הנמנע שיתבטא בתאונות.

בכירי משרד התחבורה, לעומת זאת, דוגלים בגישה אחרת- אם לא נבחנו ליקויים טכניים, אזי כנראה שלא היו כאלה. בכך, נעשה שימוש במחדלי החקירה בכדי להלל ולשבח את מצבם הטכני של כלי הרכב המצויים בשימוש נהגי ישראל.

לא ברור כיצד, אך כנראה שבמשרד התחבורה בחרו להתעלם ממצאי בדיקות התקינות של כלי הרכב שהם עצמם ערכו, באמצעות ניידות הבטיחות. במהלך שנת 2008, בחנו הניידות כ- 1.5% מכלל הרכבים בלבד. רק 40% מהרכבים שנבחנו נמצאו תקינים. באחרים, התגלו ליקויים שונים. ב- 15% נמצאו כשלים שהוגדרו כחמורים, וב- 45% נמצאו כשלים קלים יחסית. בשנים הקודמות, התגלו נתונים דומים.

נתוני המשטרה גם כן סותרים חד משמעית את עמדת משרד התחבורה. בשנת 2007 נמצא כי כשלים טכניים בכלי הרכב היוו את הגורם ל- 10 תאונות דרכים, אחת מהן קטלנית. גם נתון זה אינו משקף מלוא היקף התופעה, ולו מהסיבה הפשוטה שהמשטרה מתמקדת בגילוי האשמים בתאונות, ולא בחקירת מגוון הסיבות שגרמו להן.

לכך, יש להוסיף את העובדה כי בעשור האחרון שנת היצור של כלי הרכב בישראל ירדה בהתמדה, כך שכיום גילם הממוצע של כלי הרכב דומה לזה שהיה לפני 20 שנים.

למרות המלצות רבות של גורמים מוסמכים, טרם נערך בישראל מחקר משמעותי של הסיבות הגורמות לתאונות דרכים. המשטרה בוחנת כל תאונה לגופה, באופן נקודתי, כאשר לנגד עיניה עומד האישום העתידי כנגד האשם שיועמד לדין. ניתן להתווכח על השאלה האם מתפקידה לחקור את תאונות הדרכים באופן היקפי יותר, כך שהממצאים ישרתו לא רק את רשויות התביעה, אלא גם יסייעו במניעת תאונות- אך בפועל המצב ברור. במשטרה מתמקדים במיצוי הדין עם האשם, ולא בחקר מגוון הסיבות האפשריות שגורמות לתאונות דרכים.

לכל שאלה או בקשה השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

עוד פרקים

3 קטעי וידאו