שימוש בטלפון בזמן נהיגה / מערכות מולטימדיה

שיתוף:

שימוש בטלפון בזמן נהיגה- הסחת דעת מסוכנת

רק עניתי לשנייה! רק הרמתי את הטלפון! רק ראיתי מה השעה! רק התקשרו אלי מהגן של הילד! רק הסתכלתי בוויז! זה לא טלפון, זה קופסת סיגריות!

לא יעזרו לכם התירוצים הרבים, השונים, המצחיקים והמתנצלים מול משטרת התנועה שהכריזה מלחמת חורמה על עבירות היסח הדעת שגורמות לתאונות דרכים רבות. רוב מערכות המולטימדיה דורשות מהנהגים הסטת עיניים מהכביש והורדת יד מההגה.

השימוש בטלפון בזמן נהיגה וכן שימוש במערכות מולטימדיה מאטות את זמן תגובת הנהגים באופן משמעותי, דבר שמשפיע על מרחקי עצירה, על שמירת נתיב ועל פעולות נוספות המסכנות את משתמשי הכביש בכלל ואת רוכבי הדו גלגלי בפרט (יש מחקרים שמוכיחים כי שימוש בנייד או במערכות מולטימדיה בזמן נהיגה מסוכנות יותר מנהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים).

דוגמא קלאסית של שימוש בטלפון בזמן נהיגה:

מיכל נהגה ברכבה בנתיבי איילון במהירות של 90 קמ”ש כאשר לפתע קיבלה מסרון. “רצה חשה” היא ופתחה את המסרון כשפניה מופנות אל מסך הטלפון במשך 5 שניות. מדוגמא זו ניתן להבין כי מיכל חלפה 25 מטרים בשנייה כלומר, היא חלפה 125 מטרים ב”עיוורון”.

נהגים רבים ניצבים מדי יום בפני שופטי תעבורה ברחבי הארץ ומורשעים בגין עבירה של שימוש בטלפון נייד, “זוכים” בקנס על טלפון בנהיגה בעלות של 1,000 ש”ח ו-8 נקודות במניין הנקודות במשרד הרישוי.

תקנות התעבורה קובעות חובה על הנהג, לאחוז את ההגה בשתי ידיים, תקנה 28:

חובה להחזיק בהגה או בכידון תק’ (מס’ 3) תש”ל-1970 תק’ (מס’ 9) תש”ל-1970 תק’ (מס’ 6) תשנ”ד-1994

28. (א) נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה; אולם רשאי הוא להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה.

תק’ (מס’ 2) תשס”ח-2007

(ב) (1) בעת שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב –

(א) לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית;

(ב) לא ישלח או יקרא מסרון (s.m.s);

(2) בתקנת משנה זו –

דיבורית” – התקן המאפשר שימוש בטלפון בלא אחיזה בו ובלבד שאם ההתקן מצוי בטלפון, הטלפון יונח ברכב באופן יציב המונע את נפילתו;

טלפון” – מכשיר המיועד לתקשורת אשר קיימים בו לחצנים לחיוג.

נהגים רבים, המגיעים לבית המשפט, טוענים בפני שופט “לא דיברתי, רק החזקתי” או שמכשיר טלפון הנייד שלהם הוחזק בין האוזן לקסדה, טורחים ומביאים פלט שיחות להוכיח שלא היו שיחות נכנסות או יוצאות, והנהג מורשע בעבירה על אתר, מקבל 8 נקודות וקנס על טלפון בנהיגה בעלות כספית של 1,000 ש”ח, ובחלק מן המקרים עונשים נוספים, בהתאם לעבר התעבורתי.

קיימת אף החמרה בענישה לאחר שנהגים הורשעו בעבירת שימוש בטלפון בזמן נהיגה (טלפון נייד), בכך שרישיון נהיגתם נפסל בפועל.

זיכויים רבים מתבססים על ליקויים ברישום הדו”ח ואי דיוק בפרטים.

בית המשפט יזכה או שהתובע ימיר את סעיף האישום לסעיף קל יותר במקרים הבאים: לא הוכחה נהיגה, לא הוכחה אחיזה או שימוש בטלפון בזמן נהיגה – כאמור שימוש בטלפון נייד, לא הוכח כי מדובר בטלפון נייד, לא נשמר קשר עין רצוף, ועוד ליקוים נוספים שיכולים לבטל קנס על טלפון בנהיגה או להמירו לסעיף קל יותר וקנס מופחת.

תצוגה הנראית לנהג תק’ (מס’ 8) תשס”ז-2007

28א. (א) ברכב מנועי המצוי בנסיעה לא תופעל תצוגה הנראית ממושב הנהג, יותקן ברכב מנגנון לניתוקה בהיות הרכב בנסיעה ולא ינהג בו אדם אלא אם נותקה התצוגה כאמור.

תק’ (מס’ 6) תשס”ט-2009 תק’ (מס’ 8) תשע”ח-2018

(ב) האמור בתקנת משנה (א) לא יחול על תצוגה המיועדת לבקרה או ניווט של הרכב או על מערכות תצוגה בכלי רכב המשמשים את משטרת ישראל או את הרשות הארצית לכבאות והצלה או את שירות הביטחון הכללי לצורך מילוי תפקידם או את צבא הגנה לישראל למטרה ביטחונית.

(ג) על אף האמור בתקנה זו, רשאי השר ליתן היתר להפעלה למטרה בטיחותית של תצוגה הנראית לנהג גם בעת נסיעת הרכב, ובלבד שהתצוגה אינה מחייבת צפייה רצופה בה והנהג ברכב שבו מותקנת תצוגה כאמור קיבל הכשרה לשימוש בה תוך כדי נהיגה.

שאלות נפוצות על שימוש בטלפון נייד לדוגמא:

  • “שוטר תפס אותי משוחח בטלפון ברמזור אדום ורשם לי דו”ח של 1,000 ₪ ו-8 נקודות,
    האם מותר לו?”
    חלק מבתי המשפט פירשו שאלה זו לחומרה באופן כזה שעמידה ברמזור אדום או בפקק נחשבת לתנועה וזאת משום שהיא חלק מפעולות הנסיעה ולכן איסור השימוש בטלפון נייד יחול גם כשהרכב בעמידה.
  • “נעצרתי על ידי אופנוע משטרתי והשוטר רשם לי הזמנה לדין ו-4 נק’ בטענה שצפיתי במסך מולטימדיה בזמן נהיגה בסרטון ב”יוטיוב”, מה הדין?”
    החוק אוסר על הפעלת תצוגה הנראית לעין ממושב הנהג (אפילו הפעלה פאסיבית לילדים) וכמובן על צפייה בתכנים שונים, כגון חדשות, סרטונים וכו’. החריגים שבהם הם תצוגה של מערכות בקרה וניווט של הרכב ומצלמת רוורס.
  • “מתי אקבל דו”ח ברירת משפט על שימוש או אחיזה בנייד לפי תקנה 28(ב) (8 נק’ ו- 1000 ₪) ומתי דו”ח בגין חוסר זהירות לפי תקנה 21(ג) ( 6 נק’ ו-500 ₪) לתקנות התעבורה?”
    במקרים בהם השוטר לא יוכל להוכיח שימוש בטלפון בזמן נהיגה או החזקה בטלפון נייד אלא רק כי הנהג הסיט את ראשו מן הדרך, אזי השוטר ירשום לנהג דו”ח על פי תקנה 21(ג) לתקנות התעבורה. תקנה זו היא מעין תקנת סל שבה השוטר יכול להשתמש במקרים רבים ושונים.
  • “אני מורה לנהיגה ובמהלך שיעור נהיגה שוטר רשם לי הזמנה לדין על כך שקראתי מסרון/ שוחחתי בנייד, מה הדין?”
    במקרה זה השוטר ירשום הזמנה לדין למורה הנהיגה גם כשהרכב בעצירה ובנוסף לכך הוא חייב לציין את פרטי התלמיד. מדובר בעבירה חמורה מאחר ומורה נהיגה אמור לשמש דוגמא ולהכשיר נהגים לנהיגה בטוחה ולציות לחוקי התנועה.

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה- ההרגל הרע של הנהגים

בשנים האחרונות הטלפון הנייד הפך לפריט מרכזי של כל אחד מאתנו וכולנו מעוניינים להיות זמינים לאורך רוב שעות היממה. כל נהג מכיר את התחושה הזו שהוא בנהיגה ומגיעים הודעות ומיילים שלבטח הם חשובים ולכן הוא מסוקרן לדעת מה כתוב בהם. לא אחת הוא לא עומד בפיתוי והוא מבצע שימוש בטלפון בזמן נהיגה. 

הוראות החוק לגבי איסור השימוש בטלפון הנייד בנהיגה 

אדם שמביט בטלפון הנייד, קורא או מסמס הודעות מסיח את דעתו מההתמקדות החשובה בנהיגה וגם עיניו אינן מתרכזות באופן מלא בכל מה שמתרחש בכביש. לאור זאת ההוראות המפורשות של החוק הן שחל איסור על אחיזה של הטלפון הנייד ביד בעת הנהיגה, אסור לדבר בנייד, אסור לסמס או לשלוח הודעות אחרות כמו הקלדת מיילים תוך כדי הנהיגה ואסור לקרוא הודעות נכנסות. כל האיסורים האלו מתייחסים לנהיגה בכל כביש, כולל בעת עמידה בפקקי תנועה או ברמזור אדום.

אפשרויות השימוש בטלפון הנייד בעת הנהיגה 

שימוש בטלפון בזמן הנהיגה מותר רק באמצעות דיבורית עבור שיחות טלפוניות. לא לאחוז בנייד גם לא אם מחובר לדיבורית. האופציות היחידות לשימוש במסך הנמצא בקדמת הרכב הן כדי להביט במצלמת הרוורס כדי לתמרן כראוי בעת החניה וכדי להסתכל בהוראות של תוכנת הניווט. 

בסיס החשיבה שהוביל להטלת האיסורים 

שימוש בטלפון נייד בנהיגה יוצר הסחת דעת של הנהג ולכן קיים חשש רציני שחוסר הריכוז יגרום לתאונת דרכים, כפי שקורה לצערנו בכל יום. כאשר הנהג מוריד את היד מההגה כדי לראות מה כתוב באחת ממערכות המולטימדיה שלו, הוא מסיט את עיניו מהכביש ולכן הזמן הזה מאט את זמן התגובה שלו אם קיימת בעיה בכביש, כיוון שעקב כך מרחקי העצירה שלו הם ארוכים יותר וכך גם קשה לו לשמור על הישארות תמידית בנתיב הנסיעה שלו. לאור המסוכנות בעת שימוש בטלפון נייד בנהיגה השוטרים עושים כל שניתן כדי לתפוס את כל הנהגים שנוהגים לבצע פעולות אסורות ובדרך זו להפחית את התופעה הבעייתית ולצמצם את הכמות של תאונות הדרכים. 

קו האכיפה של המשטרה 

המשטרה הכריזה על שימוש בטלפון בנהיגה כאחת הבעיות האקוטיות בדפוס ההתנהלות של נהגים ולכן משטרת התנועה הגבירה את פעולות אכיפה בגין עבירה של שימוש בטלפון בזמן נהיגה. כתוצאה מכך כל שוטר שנחשף למקרה כזה מטיל דוחות הכוללים קנסות כספיים בגין המעשים האסורים האלו. הדוח כולל קנס בסך 1,000 ₪ ובנוסף לכך גם שמונה נקודות בכל עבירה, של שימוש בטלפון נייד בנהיגה. 

פנייה לעורך דין תעבורה 

נהגים אשר נקנסים עקב שימוש בטלפון נייד בנהיגה מחפשים פתרון לצאת מהסבך שאליו הם נקלעו ולכן הם פונים אל עורך דין תעבורה שהוא מומחה בתחום זה ולכן יכול לסייע להם. עורך דין מסביר ללקוח מה אומר החוק ובודק באופן מעמיק, אם המקרה הזה עומד בקריטריונים שנקבעו מתי אפשר לבטל דו”ח מסוג זה. בהתאם לכל מקרה ספציפי עורך הדין והלקוח יקבלו החלטה משותפת אם לערער על הדוח כדי שהנהג יצא זכאי מאשמה. 

אם עורך דין תעבורה רואה כי קיים סיכוי משמעותי לזכות במשפט של שימוש בטלפון בזמן נהיגה, הוא יציע ללקוח להישפט כדי שיבוטל קנס זה. מדובר בצעד חשוב ביותר כיוון שיש נהגים אשר אינם רוצים להתעסק עם קנסות ולכן הם מעדיפים לא להתעמת עם שוטרים ולא להגיע למשפט, אלא לשלם את הדוח. הבעיה היא שבטווח הארוך יש לכך השלכות כיוון שהעובדה שהנהג שילם את הקנס מוכיחה כי הוא מודה באשמה שיוחסה לו, גם אם הוא לא בטוח שיש צדק בקביעה זו.

משפט תעבורה בעניין השימוש בטלפון הנייד בעת נהיגה 

לקראת הדיון המשפטי שיערך בעניין זה, עו”ד תעבורה יעביר הנחיות רלוונטיות לנהג, מה לומר לגבי שימוש בטלפון בזמן נהיגה.

השופט יוכל לאשר את ביטול הדוח בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה, ולזכות את הנהג מהאשמה הזו רק במקרים הבאים:

  • כאשר אין הוכחה שהיה זה טלפון נייד.
  • כאשר אין הוכחה שהייתה זו אחיזה או שימוש בטלפון.
  • כאשר אין הוכחה שלא היה קשר עין רציף בעת המקרה. 

 

סיכום

אל תמהרו להודות, להתנצל, לתרץ ועוד שלל תגובות נמהרות ומיותרות בגין שימוש בטלפון בזמן נהיגה שרק יחמירו את מצבכם במידה ותחליטו לשלוח בקשה להישפט לבית המשפט לתעבורה. כמו כן אל תמהרו לשלם את הדו”ח (קנס על טלפון בנהיגה) לפני שבדקתם מה ההשלכות של תשלום הדו”ח- שהוא קנס על טלפון בנהיגה, וצבירת הנקודות לחובתכם כפועל יוצא.

משרד עו”ד סטולר מומחים בטיפול בדוחות שימוש בטלפון בזמן נהיגה בהיותם עו”ד מומחים לתעבורה.
לפרטים ולייעוץ צרו קשר או התקשרו 03-3811601 ונשמח לעמוד לרשותכם. 

לכל שאלה או בקשה השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

עוד פרקים

3 קטעי וידאו