נהיגה בפסילה

שיתוף:

המשמעות של נהיגה בפסילה, נהיגה ללא רישיון או נהיגה בשלילה

נהיגה בפסילה, נהיגה ללא רישיון או נהיגה בשלילה נחשבת היום לאחת מעבירות התעבורה החמורות בדיני התעבורה, וזאת כאשר לרוב לא נלווהנ כל אלמנט של סיכון למשתמשי הדרך.

למשל, באי ציות לתמרורים, נהיגה בשכרות, נהיגה תוך שימוש בטלפון נייד, בכל אלה ישנו אלמנט חזק הפוגע בבטיחות משתמשי הדרך.

נהג שלא שם לב לתנאי הכביש עקב שימוש בטלפון נייד – מסכן את הולכי הרכב ונהגים אחרים; נהג הנוהג בשכרות ואינו מרוכז מספיק בנעשה בכביש, התגובות שלו איטיות, דעתו מעורפלת – מסכן את כל משתמשי הדרך; נהג שלא מציית לתמרורים או לאור אדום – מסכן באופן ישיר נהגים אחרים והולכי רגל בכך שלא נותן להם את זכותה קדימה בהתאם לתמרורים.

בנהיגה בזמן פסילה, חומר העבירה נובעת מחומרת ההפרה עצמה. גורם מוסמך משרד הרישוי/משטרה/בית המשפט אסור על נהג פלוני לנהוג רכב. נהג המפר איסור זה ונוהג למרות האיסור, נוהג בזמן פסילה או נהיגה בשלילה, פוגע למעשה בסדרי השלטון!

הסדר הציבורי מבוסס חובת הציות לחוק ולגופים הרשמיים הממונים של שמירת החוק. נהג המפר את חובת הציות לחוק על ידי כך שמבצע נהיגה בפסילה, פוגע בסדרי שלטון ומערער את הלגיטימיות של המוסדות הרשמיים: משרד הרישוי, משטרת ישראל, בתי המשפט, לשמור ולקיים את סדרי החוק והשלטון. ובכך, טמונה חומרת העבירה של נהיגה בשלילה.

נהיגה בפסילה

עבירה של נהיגה בזמן פסילה \ נהיגה בשלילה, מוגדרת בסעיף 67 לפקודת התעבורה:

“מי שהודע לו שנפסל מקבל או מהחזיק רשיון נהיגה, וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברכב שנהיגתו אסורה בלי רשיון לפי פקודה זו, או מי שנוהג בניגוד לתנאים שנוספו ברשיונו כל עוד הם בתקפם, או מי שהודע לו כי נפסל מהחזיק ברשיון רכב וכל עוד הפסילה בתקפה הוא משתמש באותו רכב או מרשה להשתמש בו או מי שנהג או הרשה לאחר לנהוג ברכב בניגוד להודעת איסור שימוש או צו איסור שימוש, דינו – מאסר שלוש שנים או קנס מאה אלף לירות, או שני הענשים כאחד”

במילים אחרות, אדם אשר נפסל מלקבל ומלהחזיק רישיון נהיגה, והודיעו לו באופן רשמי על דבר הפסילה, ולמרות זאת, נוהג ברכב (להלן ביצע עבירת נהיגה בשלילה), עובר עבירה של נהיגה בזמן פסילה.

לעבירה של נהיגה בזמן פסילה ישנם שלושה רכיבים עיקריים:

  1. פסילה מלקבל ומלהחזיק רישיון נהיגה
  2. הודעה על דבר הפסילה
  3. נהיגה ברכב בזמן הפסילה

במקרים רבים, קל להוכיח את כל הרכיבים לעיל. למשל, אדם אשר נכח במשפטו, נפסל מלקבל ומלהחזיק רישיון נהיגה לתקופה מסוימת. בכך למעשה מתקיימים שני התנאים הראשונים של דבר הפסילה ושל הודעה על הפסילה. במידה והנהג ינהג במשך זמן הפסילה, הוא עובר בכך עבירה של נהיגה בשלילה.

ישנם מקרים מסובכים יותר בהם האדם לא נכח במשפטו ולא הודיעו לו על הפסילה, או מקרים בהם יש צורך בחישובי פסילה, הפקדת רישיון נהיגה, עיכובי ביצוע של עונש הפסילה.

בכל מקרה, עורך דין תעבורה מיומן, יודע איזה אלמנטים לחפש וכיצד לתקוף
את האישום בצורה חריפה על מנת להגיע לתוצאה המשפטית הכי טובה.

ענישה בגין עבירה בזמן פסילה או נהיגה בשלילה

מאחר וזו עבירה הנחשבת כנגד סדרי משפט ושלטון, הענישה בגין עבירה זו – נהיגה בפסילה היא בהתאם. אם בדרך כלל ענישה בגין עבירות תעבורה מסתכמת בפסילת רישיון נהיגה וקנס כספי, בגין עבירה של נהיגה בזמן פסילה, זו אחת מהעבירות הבודדות בתעבורה בהן מצטרף רכיב ענישה מן התחום הפלילי, רכיב המאסר.

נכון להיום, כמעט לא מסתיים תיק של נהיגה בזמן פסילה ללא רכיב של מאסר, אם זה מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח, מאסר בדרך של עבודות שרות או לכל הפחות מאסר על תנאי.

הרציונל בהטלת עונשי מאסר בגין עבירה של נהיגה בזמן פסילה הוא פשוט מאד. אדם אשר נפסל על ידי גורם רשמי כלשהו, ואינו מציית לעונש שהוטל עליו, שומה על בית המשפט להעלות את רף הענישה כלפי אותו הנהג. זהו אחד מעקרונות הענישה בדיני עונשין לפי הענישה היא לעולם אינדיווידואלית, כלומר, ענישת האדם בהתאם לנסיבות שלו.

לכן, אדם שכבר נפסל בעבר וגורם שמי אסר עליו לנהוג, ואילו הנהג בוחר לנהוג בכל מקרה ומבצע עבירת נהיגה בפסילה, לבית המשפט לא נותרת ברירה אלא להרחיק אותו הכביש בדרך אחרת היא בדרך של מאסר.

בנוסף, כי שכבר נאמר לעיל, בעבירה של נהיגה בזמן פסילה ישנו אלמנט של פגיעה בסדר משפט ושלטון, וזהו כבר למעשה אלמנט פלילי לכל דבר, וכידוע, ענישה בגין עבירות פליליות היא בדרך של מאסרים לרב.

על מנת למזער נזקים בגין אישום של נהיגה בזמן פסילה, במיוחד לאור הסיכון העונשי הצפוי לנהג, חובה להיוועץ בעורך דין תעבורה, שמבין מהו הסיכון שצפוי ללקוח, איזה אלמנטים פועלים לטובת הלקוח ואילו לרעתו. עורך דין תעבורה יבחן בקפידות את הראיות ויבדוק האם בכלל מתקיימת עבירה של נהיגה בזמן פסילה, אחרת ניתן להביא לזיכוי מהאישום.

מעצר עד תום ההליכים

נהג אשר נתפס נוהג בזמן פסילה, המשטרה ובתי המשפט רואים בו כמי שמסכן את בטחון הציבור ופוגע בסדרי השלטון והמשפט. תשובתה של מערכת המשפט לנהג שכזה, היא הצורך להרחיק אותו באופן מיידי מהכביש ולמנוע ממנו לסכן את שלום הציבור.

הדרך לעשות זאת, הוא עם הגשת כתב האישום לבית המשפט בגין נהיגה בשלילה, ולהגיש בקשה למעצר עד תום ההליכים המשפטיים. המשמעות היא שללא עורך דין תעבורה מיומן, הנהג עלול למצוא את עצמו עצור מאחורי סורג ובריח עוד בטרם יתברר דינו.

אכיפה

חשוב לדעת, נכון להיום פועלת יחידה מיוחדת של משטרת ישראל ימ”ר את”ן (יחידה מרכזית של אגף התנועה) שתפקידה לאתר נהגים המבצעים נהיגה בשלילה ולמצות עימם את חומרת הדין.

ימ”ר את”ן מפעיל סוכנים סמויים, אמצעים טכנולוגיים מתקדמים ובלשים על מנת לעקוב, לאתר, לאסוף ראיות ולעצור נהגים החשודים בעבירות תעבורה חמורות וביניהן עבירה של נהיגה בפסילה.

ימ”ר את”ן זו יחידה הנחשבת יחידה מובחרת בתוך משטרת ישראל ונלחמת בצורה עיקשת בעבירות תעבורה חמורות ובמיוחד עבירה של נהיגה בזמן פסילה. לכן, כל נהג שהוא פסול מנהיגה, נמצא “על הכוונת” של ימ”ר את”ן.

במידה ונ​עצרת בגין עבירה של נהיגה בזמן פסילה,
אל תחשוב פעמיים ותתקשר להתייעץ עם עורך דין תעבורה.

תוכן עניינים
נתפסת נוהג/ת בפסילה בוא/י נראה איך נוכל לעזור לך.
073-3753331

עוד פרקים

3 קטעי וידאו