בית המשפט: בדיקת השכרות לא אמינה

שיתוף:

מכה קשה למשטרה ובשורה לאלפי נהגים שקיבלו בשנים האחרונות דו”חות על נהיגה תחת השפעת אלכוהול: שופט בית המשפט לתעבורה, שלמה נחשון, קבע אתמול כי מדידות מכשיר הינשוף אינן אמינות ולא ניתן להרשיע באמצעותו נהגים באשמת נהיגה בשכרות.

השופט קבע גם כי כל הדו”חות שהונפקו על סמך מדידות המכשיר וניתנו לפני ה-22 ביולי בשנה שעברה אינם חוקיים, מאחר שעורכי הדין של הנאשם, עו”ד דוד קולקר ועו”ד נאווה בן דב, הוכיחו שרק בתאריך זה אושר המכשיר רשמית לשימוש בישראל.

מדובר בכתב אישום שהוגש נגד נהג שבפברואר 2007 סירב לטענת המשטרה לעבור בדיקה לזיהוי שיעור האלכוהול בדמו באמצעות הינשוף, בטענה שהוא ממהר לקחת את בתו החולה לבדיקות. עורכי הדין של הנאשם טענו כי ניתן לבדוק את שיעור האלכוהול רק במכשיר שאושר כחוק, ואילו הינשוף אושר לשימוש בידי שר התחבורה רק ב-18 ביולי 2007, כחמישה חודשים אחרי האירוע.

“צודק הסניגור כי ביום האירוע מכשיר הינשוף לא היה מאושר כחוק, ולכן סירובו של הנהג להידבק במכשיר כמוה כהתנהגות למעצר בלתי חוקי ואין בסירוב הזה- גם על פי גרסת התביעה בסיכומה, משום הפרת חוק”, כתב השופט בהחלטתו.

הקביעה המשמעותית יותר של השופט נחשון היא לגבי אמינות המכשיר, שכן השופט נחשון קבע כי גם אם היה הינשוף חוקי לשימוש באותה עת- הרי שמשום שהמשטרה אינה מכיילת אותו כיאות, תוצאות בדיקותיו אינן מהימנות”. “ניתן לראות כי הנוהל המשטרתי לגבי פעולת הכיול לוקה בחסר בהשוואה לנעשה במדינות אחרות”, כותב השופט נחשון בפסק הדין.”הכיולים אינם מבוצעים בהתאם למקובל במקרה של המכשירים אשר נועדו לימור ראיות קבילות בבית המשפט, ולכן אי אפשר לייחס מהימנות מעבר לכל ספק סביר לבדיקות שמבצעת משטרת ישראל לחשודים בשכרות באמצעות מכשיר הנשיפה “.

“עד היום נטו בתי המשפט לפסול את הטענות כי יש בעיות חוקיות וטכניות בהפעלת המכשיר הינשוף, וכי הוא הופעל במשך זמן רק לפני שאושר כחוק. חשוב להילחם בתאונות הדרכים, אבל המלחמה הזאת צריכה להתנהל כחוק, מבלי להסתכן בהרשעת חפים מפשע”,אמר אתמול העו”ד קולקר. מאגף התנועה של המשטרה נמסר:”נלמד את ההחלטה ולא מן הנמנע שנערער”.

נכתב על ידי אודי עציון מעיתון ידיעות אחרונות בתאריך 27.6.2008

עו”ד יאיר סטולר :”אסור להתלהב יתר על המידה על החלטת השופט, לצערנו מדובר בהחלטת בית משפט השלום שלא מחייב שופטים אחרים שיכולים להחליט אחרת “.

לכל שאלה או בקשה השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

עוד פרקים

3 קטעי וידאו